Debiteurenbeheer van lokale besturen

Workshop 7

07 juni 2019 - Gent

Toelichting

De financieel directeur staat samen met zijn of haar team in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer van het lokaal bestuur. Het komt dus aan de financieel directeur en haar of zijn team toe om concreet het debiteurenbeheer van gemeente én OCMW effectief en efficiënt te organiseren.

Debiteurenbeheer uitgediept

Deze workshops werden ontwikkeld om de financieel directeur en haar/zijn team op praktische wijze te ondersteunen bij het uitwerken van het debiteurenbeheer. Tijdens elke workshop wordt één onderwerp op praktische en interactieve wijze uitgediept. De lesgevers Anne Minsart en Wilfried Horemans staan beiden al jaren in de praktijk en weten als geen ander hoe zij deze materie op pragmatische wijze moeten benaderen zodat u uit elke workshop het maximum kan halen om onmiddellijk toe te passen in uw eigen bestuur.

Hands-onmethodiek

De workshops zijn erop gericht om u – in beknopte sessies van een halve dag – volledig in te lichten over een specifiek onderdeel van het debiteurenbeheer. Hierdoor zal u binnen uw eigen organisatie vlot in staat zijn om de theorie om te zetten in de praktijk. Bij de workshops zullen, naast de nodige tips & tricks, ook modellen en sjablonen ter beschikking worden gesteld van de deelnemers. Op deze wijze recupereert u in geen tijd het inschrijvingsgeld voor deze opleiding.

Wist u dat…

Recente studies van Harvard University aangetoond hebben dat u veel meer bijleert door het volgen van een workshops dan via ex cathedra onderwijs? Twijfel dus niet en schijf u in voor deze boeiende en leerrijke workshops! Het aantal plaatsen is beperkt tot 25 deelnemers per sessie.

Spreker(s) :

Wilfried Horemans bestuurscoördinator debiteurenbeheer Antwerpen

Algemene info :

Datum

vrijdag 7 juni 2019

Locatie

Holiday Inn Gent Expo
Maaltekouter 3
9051 Sint-Denijs-Westrem

Klik hier voor een routebeschrijving.

Praktische Info

Workshop 7: Uitvoerend beslag onroerend goed (UBOG) in de praktijk

Gent
Van 9.00 u. - 12.00 u. | onthaal vanaf 8.45 u.

Een uitvoerend beslag op onroerend goed (UBOG) is wellicht de zwaarste invorderingsprocedure voor zowel de debiteur en eigenaar van het pand als voor de financieel directeur die de procedure voorbereidt, opstart en uitvoert. Het leggen van een hypotheek geeft bij eigenaars al een vervelend gevoel, maar het openbaar verkopen van hun pand is voor hen vaak een stap te ver. Ook voor veel (kleinere) besturen lijkt deze procedure een stap te ver. Maar is dat wel zo?

Er dienen inderdaad inspanningen te worden geleverd door het bestuur, maar via een goed retributiereglement gelinkt aan het opstarten van een UBOG-procedure kan een flink gedeelte van de kosten gerecupereerd worden. Met de nodige ondersteuning kunnen ook kleine besturen succesvol een UBOG-procedure voeren. Via een UBOG-rocedure kan u bovendien sterk beleidsondersteunend werken.

  • Wat houdt de UBOG-procedure precies in en wie kan deze procedure voeren?
  • Voor welke vorderingen kunt u deze procedure opstarten?
  • Hoe verloopt de procedure precies?
  • Hoe stelt u een UBOG-motivatiedossier op?
  • Hoe bepaalt u de venale waarde van een goed?
  • Wat is het nut van een hypothecair getuigschrift?
  • Hoe kan een UBOG-procedure beleidsondersteunend werken?
  • Hoe gaat u de bijhorende kosten kunnen recupereren?
  • Wat met herstelvorderingen uit een vonnis?

Erkenning

Deze cursus is geaccrediteerd door: Juridisch maatschappelijk kenniscentrum voor gerechtsdeurwaarders voor 3 niet-juridische punten.

Prijs/Prijzen :

Wie Bedrag Incl. BTW
Per deelnemer € 199,00

In deze prijzen zijn de btw, de koffiepauzes en de documentatiemap begrepen. Betaling na ontvangst factuur.

De inschrijvingsdatum is reeds verstreken.